Home‎ > ‎Events‎ > ‎1968‎ > ‎

Morituri / Hyperion en het geweld

Timeline

Date

From 1968-05-17 to 1968-06-08

Place

Brussel, De Nationale Opera / De Muntschouwburg, Munt, 1000 Brussel

Participants

De Nationale Opera // Hugo Claus // Deryk Mendel // Bruno Maderna

Libretto: Hugo Claus [Morituri]; regie: Deryk Mendel; muziek: Bruno Maderna *** In dit werk wordt de kracht getoond van de liefde en de levensvreugde (Hyperion van Hölderlin) ten overstaan van het geweld van de condottieri van onze tijd (Morituri van Hugo Claus) *** “Amerika’s gruwelijke computeroorlog in Vietnam heeft Hugo Claus geïnspireerd tot een brok ‘theater van de wreedheid’ uit onze dagen: ’s werelds eerste ‘televisie-oorlog’. De scène suggereert een militaire voorpost in Zuidoost-Azië; hygiënische sfeer; naakte gladde muren met hier en daar wat pin-ups; velerlei speelapparaten; elektrisch biljart; juke-box; koffieautomaat, waardoor de rijen machinegeweren nauwelijks opvallen; overal kijkgaten; achter en opzij de jungle… Hugo Claus noemt Morituri een libretto, een gecombineerd toneel- en zangspel.” [catalogus Voorjaarsaanbiedingen 1968 De Bezige bij Amsterdam] *** “Dit voorbeeld van ‘actueel muziektheater’ bleek een-en-al kinderlijke kitsch. (… ) Deze vrijheid, die in wezen de anarchie is van het spelen met de middelen waarvan de auteurs de draagwijdte niet kennen, heeft ook hier geleid tot gratuite experimenten, tot het creëren van het onbestemde en onwezenlijke, dat door zijn onherkenbaarheid een publiek altijd even verbluft, maar dat niemand innerlijk kan beroeren of verrijken. Eens te meer werd bewezen dat experimentele kunst – hoe actueel ze ook pretendeert te zijn – nooit verder kan komen dan het experiment, d.w.z. dat ze zichzelf nooit inhoud vermag te geven.” [? ‘Opera van Claus en Maderna werd een mislukking.’ In: N.R.C., 18 mei 1968]*** “Hoewel er in het programma sprake van is kan ‘Hyperion’ nauwelijks een opera, laat staan een manifestatie van modern muziektheater genoemd worden. Het is een grotendeels gesproken drama – en als zodanig een satirisch proteststuk tegen het leed dat oorlog heet – met toneelmuziek van Bruno Maderna en in die richting bleek ook de mise-en-scène van regisseur Deryk Mendel uitgewerkt. Dat ‘Hyperion’ geen muziektheater geworden is, is zonder twijfel het gevolg van het feit dat de Nationale Opera van België niet aan schrijver en componist gelijktijdig, maar in eerste instantie alleen aan de auteur Claus de opdracht verstrekt heeft en Maderna er pas bij haalde toen het libretto gereed was. Op die manier is er nog zelden een opera tot stand gekomen.” [L. Sch. ‘Hyperion en het geweld: geen muziektheater’. In: Brabants Dagblad, 20 mei 1968]

Comments