Home‎ > ‎Events‎ > ‎1958‎ > ‎

Addresse de l’Internationale situationniste à l’assemblée générale de l’Association Internationale des Critiques d’Art

Timeline

Date

From 1958-04-12 to 1958-04-15

Place

Brussel, Brusselse Pershuis en Muntschouwburg, Leopoldstraat 23, 1000 Brussel

Participants

Situationistische Internationale

In het pamflet richten de situationisten zich tegen de leden van de A.I.C.A. (Association Internationale des Critiques d’Art) die vanaf 14 april in Brussel zullen samenkomen. De situationisten willen komaf maken met kunstcritici die angstwekkend vasthouden aan verouderde ideeën. Ze veroordelen de incoherentie en verdeeldheid binnen de kunstkritiek, het geklets over een gefragmenteerde cultuur. Het antwoord van de situationisten is duidelijk: een unitaristische organisatie van de artistieke activiteit. Op de achterzijde van het pamflet staat geschreven: ‘La société sans classe a trouvé ses artistes. Vive l’Internationale Situationniste Internationale!’ Hun revolutionaire boodschap maken de situationisten in een directe aanval kenbaar. Exemplaren van het pamflet worden opgestuurd naar verschillende redacties en leden van de A.I.C.A. Aan de vooravond van de inaugurele bijeenkomst van de A.I.C.A. zouden twee andere pamfletten van de situationisten verschijnen in de straten van Brussel: “Aux producteurs de l’art moderne” en “Nouveau théâtre d’opérations dans la culture”. (Dit blijkt uit een briefwisseling tussen Debord en de Belgische sectie, alleen is niet duidelijk of dit effectief gebeurd is.) Tijdens de nacht van 13 op 14 april bellen twee situationisten de critici wakker om hun het pamflet voor te lezen. In diezelfde nacht proberen Walter Korun en Maurice Wyckaert pamfletten te verspreiden vanop een dak in de buurt van de Muntschouwburg, maar de wind zit helaas tegen. Op 14 april dringt de jongere broer van Korun binnen op de inaugurele bijeenkomst in het Brusselse pershuis en verspreidt een aantal pamfletten onder de aanwezige critici. Op 15 april komen de critici samen in de Muntschouwburg. Korun overtuigt enkele medewerkers van de Munt om een exemplaar van het pamflet bij elk programmaboekje te voegen. Na de samenkomst in de Muntschouwburg worden de critici verwacht in het Stedelijk Museum van Diest voor een tentoonstelling van jonge Belgische artiesten waaronder Maurice Wyckaert en Serge Vandercam. Onder het mom van kunstrecensent slaagt Korun erin vòòr de komst van de critici de tentoonstellingsruimte te betreden en enkele doeken met lijm van een pamflet te voorzien. De A.I.C.A. roept de politie erbij en politieke druk zorgt voor een verbod op verdere verspreiding van het pamflet. Over de interventie van de situationisten wordt in de pers met geen woord gerept. Tegen Walter Korun, de drijvende kracht achter de actie, worden juridische stappen ondernomen.

Comments